نشانی مطب

تهران , میرداماد , تقاطع میرداماد با شریعتی، خیابان رودبار شرقی، پلاک ۴۷ ساختمان پزشکان رودبار

ساعت کاری

همه روزه از ۹ الی ۱۹

شماره های تماس

لوگو دکتر سید هوتن علوی
دکتر سید هوتن علوی

جراحی ناندرتال پیشانی یا برجستگی پیشانی

جراحی پیشانی ناندرتال یا به اصطلاج عمل برجستگی پیشانی یک روش جراحی است که برای کاهش برجستگی پیشانی در ناحیه‌ی ابرو در مردان و بعضی از زنان انجام می شود. در این جراحی برجستگی پیشانی در ناحیه پیشانی و ابرو تغییر میکند و ظاهری لطیف تر و غیر عبوس ایجاد می کند. همچنین این روش برای زنانی انجام می شود که احساس می کنند پیشانی آن ها بیش از حد برجسته یا مردانه به نظر می رسد. امروز می خواهیم به این نوع جراحی و مراقبت های بعد از آن بپردازیم.

جراحی ناندرتال پیشانی چگونه انجام می شود؟

علل پیشانی برجسته یا ناندرتال چیست؟

◾برجستگی پیشانی در ناحیه ابروها و نواحی اطراف آن یکی از شایع‌ترین علل ظاهر خشن در مردان و گاهی اوقات چهره زنان است. این بیرون زدگی را می توان به دلیل رشد بیش از حد و بزرگ شدن سینوس های پیشانی بعد از بلوغ در برخی افراد نسبت داد. علت نامگذاری، برجستگی پیشانی در گونه های ناندرتال اجداد بشر هست که به تدریج در جریان تکامل از این برجستگی کاسته شده است.

۱- بزرگ شدن بیش از حد دیواره های سینوس

◾سینوس ها مجموعه ای از حفره های تو خالی هستند که در استخوان های صورت و پیشانی قرار دارند. این حفره ها از طریق کانالی به نام مجرای سینوسی به فضای داخل بینی متصل می شوند. ترشحات سینوس ها از این کانال تخلیه می شود. بر اساس یک نظریه، احتمالا انسداد یا تنگی مجرای سینوس باعث برجستگی در این نواحی می شود. زمانیکه به هردلیل مثل سینوزیت و یا الرژی مجرای سینوس مسدود میشود فشار داخل سینوس افزایش پیدا می کند. بالا بودن مزمن و طولانی مدت فشار داخل حفره ی سینوس، باعث رشد دیواه های سینوس به بیرون می شود. در مورد سینوس های پیشانی، دیواره ها به بیرون رانده شده باعث برجستگی ناحیه پایین پیشانی (بالای ابرو) می شود.

از طرفی این افزایش فشار داخلی سینوسی ممکن است باعث سردرد در افراد شود. شیوع سردردهای سینوسی در افراد دارای پیشانی بیرون زده بیشتر از افراد عادی است. البته همه افرادی که پیشانی برجسته دارند این سردردها را تجربه نمی کنند. با این حال، هنوز مطالعه ای وجود ندارد که علت سردردهای سینوسی را به بزرگ شدن بیش از حد سینوس ها نسبت دهد

۲- تأثیر وراثت بر پیشانی برجسته

◾ تعدادی از دانشمندان بر این عقیده اند که علت اصلی بیرون زدگی پیشانی عوامل ارثی و ژنتیکی است و این مشکل به دلیل ژن های انتقال یافته از اجداد ما رخ می دهد. پیشانی بیرون زده در بین مردان بیشتر دیده می شود.

علل پیشانی برجسته یا ناندرتال چیست؟

به طور معمول، پیشانی در مردان شکل کمی مقعر دارد و ممکن است یک برآمدگی سینوسی کوچک وجود داشته باشد که طبیعی است. با این حال، بیرون زدگی بیش از حد دیواره های سینوس های فرونتال ممکن است باعث شود که صورت غیرعادی به نظر برسد و به چهره ظاهری خشن و عبوس بدهد. در افراد با پیشانی برجسته، اغلب افتادگی ابرو وجود دارد. در این حالت فاصله ی چشم تا ابرو کاهش پیدا می کند و از جذابیت چشم ها می کاهد.

بیشتر بخوانید: لیفت دایرکت ابرو

کاندید مناسب جراحی پیشانی ناندرتال

• داشتن دیدگاه مثبت، انتظارات واقع بینانه و اهداف مشخص برای بهبود ظاهر صورت.
  • از نظر جسمی سالم باشد و بیماری زمینه ای فعال یا شدید نداشته باشد.
  • فردی که دارای پیشانی برجسته یا مردانه است و درخواست فرم پیشانی گرد یا صاف تری دارد. (در جراحی زیبایی تا زمانیکه ناهنجاری ظاهری وجود نداشته باشد به درخواست کننده بیمار گفته نمی شود.

اقدامات قبل از عمل پیشانی ناندرتال یا برجستگی  پیشانی چیست؟

1. بحث در مورد انتظارات فرد و نتیجه مطلوب
  2. آزمایش خون و معاینه پزشکی برای بررسی آمادگی بیهوشی و جراحی
  3. ارزیابی شرایط پزشکی و بیماری های زمینه ای، آلرژی دارویی و داروهایی که مصرف می شود و جراحی های قبلی
  4. از مصرف آسپرین یا داروهای ضد التهابی خاص یا مکمل های گیاهی که ممکن است خونریزی را افزایش دهند خودداری کنید.
  5. سیگار یا الکل را قبل عمل (۲ تا ۳ هفته) و برای مدت مشخصی بعد عمل قطع کنید.
  6. معاینه صورت و بافت های نرم آن
  7. تصویربرداری از استخوان های صورت (سی تی اسکن صورت)
  8. ارزیابی قبل از عمل برای بیهوشی عمومی
  9. عکاسی برای ارزیابی قبل و بعد از عمل

درک این نکته ضروری است که هر عمل جراحی عوارض و خطرات خود را دارد. با این حال، اگر بیمار قبل از جراحی به اندازه کافی ارزیابی شود و مراقبت های بعد از عمل مناسب باشد، می توان این خطرات را از بین برد یا کاهش داد.

جراحی پیشانی ناندرتال چگونه انجام می شود؟

◾امروزه از جراحی برای اصلاح پیشانی بیرون زده به عنوان روشی جدید برای تراشیدن برآمدگی استخوانی پیشانی برای کاهش یا از بین بردن برجستگی های پیشانی در ناحیه ای ابرو استفاده می شود.

عمل جراحی ناندرتال پیشانی به همراه بیهوشی عمومی صورت می گیرد و مدت زمان این عمل بین دو ساعت و نیم تا ۳ است . این جراحی به روش باز انجام می شود و پزشک جراح پلاستیک برشی را در محل رویش موها و یا داخل موها می دهد ( که بستگی به بلندی پیشانی فرد دارد) تا از بافت پیشانی رد شده و سپس به بافت استخوانی پیشانی برسد. سپس با تراشیدن استخوان برجسته پیشانی می پردازد و اگر در پیشانی حالت گودی و فرورفتگی ایجاد شده باشد نیز اصلاح می گردد. افرادی که بالای سن ۲۵ سال هستند، می‌تواند در جهت اصلاح پیشانی خود از این روش جراحی استفاده کننند، زیرا در این سن دیگر رشد استخوان ها کامل و تمام شده است.

مدت زمان بهبودی بعد از عمل برجستگی پیشانی

◾در مرحله بهبودی اولیه، بیمار ممکن است درد، بی حسی، کبودی و تورم در اطراف پیشانی و نواحی اطراف چشم را تجربه کند. این علائم گذرا هستند. معمولا، حدود ۴-۳ هفته طول می کشد تا تورم کاهش پیدا کند، ولی مدت زمان بهبودی در افراد متفاوت است.بخیه های ناحیه سر معمولاً حدود ۷ تا ۱۰ روز پس از جراحی برداشته می شوند. آنتی بیوتیک های خوراکی و مسکن ها به ترتیب برای کاهش خطر عفونت و درد بعد از عمل تجویز می شوند.

بیشتر بخوانید: پروتز سینه

مراقبت های بعد از عمل پیشانی ناندرتال

حتما دستورالعمل های بعد از عمل جراح خود را به دقت دنبال کنید:

• بالا بردن سر به خصوص هنگام خواب برای ۴-۳ هفته
  • داروهای تجویز شده را طبق دستور مصرف کنید.
  • پانسمان در اطراف پیشانی به مدت ۷-۵ روز
  • مراقبت از زخم برای هر گونه زخم خارجی.
  • در صورت لزوم یا مجاز، موها را به طور منظم بشویید.
  • به مدت ۴-۳ هفته از فعالیت های بدنی شدید خودداری کنید.
  • دز مدت زمان بهبودی سیگار نکشید.

دکتر سید هوتن علوی

دکتر هوتن علوی

دکتر هوتن علوی فوق تخصص جراحی پلاستیک دانش آموخته‌ی فوق تخصصی جراحی پلاستیک و ترمیمی از دانشگاه ایران، بیمارستان حضرت فاطمه (س) در سال ۱۳۹۴ دارای بورد فوق تخصصی