نشانی مطب

تهران , میرداماد , تقاطع میرداماد با شریعتی، خیابان رودبار شرقی، پلاک ۴۷ ساختمان پزشکان رودبار

ساعت کاری

همه روزه از ۹ الی ۱۹

شماره های تماس

لوگو دکتر سید هوتن علوی

گلو درد بعد عمل زیبایی

خلاصه

بعد از عمل با بی‌هوشی بروز گلودرد، سرفه‌ی خشک و گاهی گرفتگی صدا طبیعی است. علت گلو درد بعد عمل، لوله‌گذاری تنفسی است. این علائم جای نگرانی ندارد و در عرض چند روز خودبه‌خود رفع می‌شود.

اصطلاحات

◊ لوله‌گذاری: یکی از کارهایی است که حین بی‌هوشی عمومی انجام می‌شود. در این روش لوله‌ای برای تنفس دادن به بیمار از طریق دهان درراه تنفسی گذاشته می‌شود.

علت گلودرد بعد از عمل

بعد از عمل جراحی بعضی دچار گلودرد، سرفه‌های خشک، خلط و حتی گرفتگی صدا می‌شوند. زمانی که عمل جراحی با بی‌هوشی عمومی انجام می‌شود، لوله‌ای را داخل راه تنفسی قرار می‌دهند. از طریق این لوله به بیمار بی‌هوش، با دستگاه تنفس داده می‌شود. این لوله یا روی تارهای صوتی قرار داده می‌شود یا از بین تارهای صوتی داخل نای گذاشته می‌شود.
تحریک این لوله باعث التهاب ناحیه می‌شود. این التهاب باعث گلودرد بعد عمل، سرفه‌های تحریکی و حتی گرفتگی صدا می‌شود. بنابراین نباید تعجب کرد بعد از جراحی زیبایی بینی یا لیپوماتیک گلو درد بعد از عمل ایجاد شده باشد.

راه‌حل

گلو درد بعد عمل

این علائم اصلاً جای نگرانی ندارند و در عرض چند روز خودبه‌خود رفع می‌شود. مصرف مایعات زیاد، پرهیز از سرخ‌کردنی‌ها و ادویه‌جات کمک خیلی زیادی می‌کند. در این چند روز از خوردن مرکبات، سبزیجات خام پرهیز کنید. مکیدن آب‌نبات، زنجبیل یا عسل حل‌شده در آب هم کمک‌کننده هست.

علائم هشدار

این علائم در عرض چند روز از بین می‌روند. درصورتی‌که درد خیلی شدید بود باید حتماً مراجعه کنید. گلودرد بعد عمل شدت خفیف، گاهی متوسط دارد. سرفه‌ها خشک هستند و با نفس‌تنگی‌ همراه نیستند. در صورت سرفه‌ی خلط دار یا همراه با تنگی نفس باید حتماً مراجعه کنید. گرفتگی صدا خیلی کم اتفاق می‌افتد ولی اگر اتفاق افتاد رفع آن زمان‌بر خواهد بود.

هیچ‌کدام از این علائم پیش‌رونده نیستند و باید به‌تدریج کم شوند. درصورتی‌که ازنظر شدت پیشرفت کرد حتماً مراجعه کنید.

کلیپ توضیحات دکتر علوی

◊◊ در کلیپ علت بروز و راه‌کار گلودرد بعد از عمل را نمایش می‌دهد.

پی‌‌نوشت‌ها

دکتر هوتن علوی

دکتر هوتن علوی فوق تخصص جراحی پلاستیک دانش آموخته‌ی فوق تخصصی جراحی پلاستیک و ترمیمی از دانشگاه ایران، بیمارستان حضرت فاطمه (س) در سال ۱۳۹۴ دارای بورد فوق تخصصی