لوگو دکتر سید هوتن علوی
دکتر سید هوتن علوی

مراقبت های بعد عمل بینی

در این نوشته در مورد محدودیت ها و مراقبت های بعد عمل بینی صحبت خواهیم کرد. انتظار است در پایان بدانید بعد عمل بینی چه‌ کارهایی باید انجام شود و چه‌کارهایی ممنوع است.

مراقبت-های-بعد-عمل-بینی

در این مقاله توضیح داده‌ شده با چه شرایطی در هفته‌ی اول روبرو هستید و چه‌کارهایی باید انجام بدهید. در مورد موارد خاص مثل استحمام یا ورزش کردن هم توضیحات اضافه‌تر داده‌ شده است.

خلاصه ای از مراقبت های بعد عمل بینی

خلاصه‌ی موارد ضروری بعد از عمل بینی در اینجا برای شما نوشته‌ شده است. و در ادامه تمام این موارد را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد.

۱- برای شستشوی داخل بینی در هر سوراخ بینی یک سرنگ ۲ سی‌سی سرم نمکی، در حالت درازکش به‌آرامی تخلیه کنید. هر ۸ ساعت این کار را انجام بدهید.

۲- تمیز کردن روزانه‌ی ورودی بینی با گوش پاک‌کن آغشته به پماد و چرب کردن روزانه‌ی بخیه‌ها را انجام دهید.

۳- آتل و بخیه‌ها ۷ روز بعد عمل برداشته می‌شود. آتل و چسب‌ها را تا یک هفته خیس نکنید.

۴- از مصرف غذاهای پرنمک و غذا‌های سفت مثل ته‌دیگ و سیب تا دو هفته پرهیز کنید. این موضوع شامل غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد دارد هم می‌شود. مصرف مایعات فراوان و رژیم غذایی نرم توصیه می‌شود.

۵- فین کردن، بلند حرف زدن و خندیدن بلند حداقل برای دو هفته ممنوع می‌باشد.

۶- کمپرس سرد را تا ۴۸ ساعت ادامه بدهید. می‌توانید بعد از این دوره از کمپرس گرم برای چند روز استفاده کنید.

۷- عینک زدن تا ۴ هفته ممنوع می‌باشد. در صورت ضرورت وسط عینک را به پیشانی بچسبانید.

۸- از استامینوفن و کدئین برای تسکین درد استفاده کنید. تا حد امکان از شیاف و یا قرص دیکلوفناک و بروفن استفاده نکنید.

۹- استفاده از استخر و سونا و ورزش سنگین تا ۴ هفته ممنوع می‌باشد.

۱۰- تا یک هفته به پشت بخوابید. سر و تنه را بالاتر قرار دهید تا ورم زود‌تر کاهش پیدا کند.

۱۱- حمام ولرم باشد و بخار کم داشته باشد. در هفته‌ی اول طوری موها را بشویید که آتل خیس نشود.

۱۲- ترشح خونی رقیق از بینی تا یک هفته طبیعی است نگران نباشید.

۱۳- چسب‌زدن بینی را حداقل برای یک‌ ماه بعد عمل ادامه بدهید.

۱۴- بعد از برداشتن چسب و آتل بینی تا ۶ ماه از ضد آفتاب استفاده کنید.

۱۵- برای ۴ هفته‌ی اول بعد عمل، ویزیت هر هفته نیاز است. بعد ماه اول تا ۳ ماه ویزیت ماهانه نیاز است.

۱۶- در صورت خونریزی زیاد از بینی، تب بالا، درد شدید و یا ضایعات پوستی اطلاع دهید.

۱۷- تا ۱۰ روز ممکن است سرگیجه داشته باشید. حین رانندگی و استحمام کردن این موضوع را مدنظر داشته باشید تا زمین نخورید.

شرایط طبیعی بعد عمل در هفته‌ی اول

✅ استفراغ و حالت تهوع پس از هر جراحی طبیعی است. علت آن عوارض مواد بیهوشی است که باگذشت زمان کاملاً برطرف خواهند شد.

✅ گلودرد، خارش گلو و سرفه‌ی خشک بعد از عمل طبیعی است. علت آن لوله‌ای است که برای تنفس داخل راه هوایی گذاشته می‌شود.

✅ بعد از عمل جراحی بینی، گرفتگی بینی طبیعی است. حتی ممکن است بیش از یک ماه طول بکشد. علت، تورم بافت‌های بینی است. با فین کردن نمی‌توانید این مسیر را باز کنید. راه‌حل شستشوی مرتب است. فین‌کردن می‌تواند باعث آسیب بخیه‌های داخل بینی بشود.

شرایط-طبیعی-بعد-عمل-در-هفته‌ی-اول

✅ کبودی و ورم زیر چشم، حتی خونی‌رنگ شدن چشم بعد عمل طبیعی است. پس از ۲ هفته کبودی و تورم رو به بهبودی خواهند رفت.
◊ خروج ترشحات خونابه‌ای از بینی بعد عمل تا چندین روز طبیعی است. خونریزی روشن غیرطبیعی است.

✅ به‌ ندرت کاهش حس نوک بینى، لب و دندان‌های جلویى به وجود می‌آید. بعد از حدود دو ماه این مشکلات برطرف می‌شوند.

نکات مراقبتی و دستورات بعد از عمل بینی

در این بخش تمام نکات مراقبتی مهم بعد از عمل بینی را توضیح خواهیم داد، پس در ادامه با ما همراه باشید.

آتل و بخیه‌ها

آتل و بخیه‌ها یک هفته بعد از عمل برداشته می‌شود. قبل از مراجعه حمام کنید و اجازه بدهید آتل کامل خیس شود تا راحت برداشته شود.

تامپون یک نوار نخی است که داخل بینی گذاشته می‌شود. مراجعه‌کنندگان به آن فتیله می‌گویند. آتل بینی، همان قطعه‌‌ی پلاستیکی است که روی بینی بعد عمل گذاشته می‌شود. مراجعه‌کنندگان به آن گچ بینی می‌گویند. یک آتل داخلی هم داریم که از لوله‌ای از جنس سیلیکون است. آتل داخلی از طریق سوراخ‌های بینی گذاشته می‌شود.

آتل-و-بخیه‌ها

شستشو درصورت وجود تامپون نباید انجام شود. اگر با ریختن چند قطره آب در هر سوراخ بینی تامپون را مرطوب نگه‌دارید خوب هست. ولی این کار ضروری نیست.

اگر آتل داخلی بینی دارید شستشو باید انجام شود. بهتر است، در چند روز اول مکرر با محلول ولرم شستشو انجام شود. آتل داخلی لوله‌ای شکل است. خون لخته شده اگر خشک شود به‌راحتی از داخل لوله پاک نمی‌شود. لوله‌ها به این دلیل داخل بینی هستند که بتوانید از داخل آن‌ها تنفس کشید؛ بنابراین حداکثر تلاش برای باز نگه‌داشتن لوله‌ها باید انجام شود. بعد از باز شدن لوله‌ها شستشو هر ۸ تا ۱۲ ساعت کافی است.

شستشوی بینی

چند ساعت بعد از خارج کردن تامپون داخل بینی، شستشوی داخل بینی را شروع کنید. برای شستشو از سرم نمکی یا آب جوشیده‌ی سرد شده استفاده کنید. برای این منظور دراز بکشید و با سرنگ ۲ سی‌سی، سرم را داخل بینی بریزید. برای شستشوی مناسب آب باید به پشت حلق شما برسد.

شست-و-شوی-بینی

روز‌های اول این کار را هر ۸ ساعت انجام بدهید. به‌تدریج می‌تواند دفعات آن را به دو بار در روز برسانید. بعد از شستشو محل‌ بخیه‌ها و کمی داخل بینی را با پماد جنتامایسین چرب کنید.

تمیز کردن داخل بینی

بعد از شستشوی بینی ورودی بینی را تمیز کنید تا به‌تدریج لخته‌های روی زخم پاک شود. گوش‌ پاک‌کن برای این مورداستفاده می‌شود. سر پنبه‌ای آن را با پماد چرب کنید و به‌آرامی ورودی بینی را تمیز کنید. مراقب باشید. پرز‌های بخش پنبه‌ی روی زخم جا نماند.

تمیز-کردن-داخل-بینی

کمپرس سرد

حداقل برای ۲ روز بعد از عمل، گذاشتن کیسه‌ یا عینک یخی روی پیشانی، اطراف چشم و روی آتل بینی (قالب) قرار دهید. این کار می‌تواند ورم و کبودی را تا حد زیادی کاهش دهد. کبودی و ورم در اطراف بینی و چشم و گاهی خونریزی سطحی در سفیدی چشم بعد عمل طبیعی است. با وجود کمپرس سرد ممکن است برای ۲ روز کبودی و ورم افزایشی باشد.

کمپرس-سرد

توجه داشته باشید هر ساعت برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه کمپرس سرد را از روی صورت‌ بردارید. سرمای کمپرس نباید باعث ایجاد درد شود. بهتر است حین خوابیدن، کمپرس را از روی صورت‌ بردارید.

در ۲۴ ساعت اول گذاشتن کمپرس سرد روی ناحیه‌ی جراحی هم درد و هم از پیشرفت تورم و کبودی جلوگیری می‌کند. احتمال دارد که در ۲۴ ساعت دوم هم گذاشتن کمپرس سرد کمک‌کننده باشد. توجه داشته باشید کمپرس سرد مداوم یا خیلی سرد نه‌تنها مفید نیست می‌تواند خطرناک هم باشد.

فین کردن و عطسه کردن

باید از فین کردن یا کشیدن آب در بینی، به خصوص در چند هفته‌ی بعد از عمل پرهیز کرد. بعضی عادت دارند برای تمیز کردن بینی آب را با نفس به داخل بینی بکشند، این کار را در چند هفته‌ی اول انجام ندهید.

برای شستشوی بینی سرنگ ۲ سی‌سی تهیه کنید. در حالی‌ که دراز کشیده‌اید سرم شستشو را به‌ آرامی داخل بینی با سرنگ تخلیه کنید. برای هر بینی یک سرنگ کافی است. حین عطسه کردن دهان خود را باز نگه‌دارید که فشار عطسه کاهش پیدا کند. درصورتی‌ که بعد عمل زیاد عطسه می‌کنید می‌توانید از آنتی‌هیستامین با نظر پزشک استفاده کنید. البته این دارو می‌تواند باعث خواب‌آلودگی شما بشود.

خندیدن و صحبت کردن

بلند خندیدن یا بلند صحبت کردن به خصوص در هفته‌ی اول بعد از عمل پرهیز شود. توصیه می‌شود که بعد از جراحی زیبایی بینی به مدت یک ماه از کارهایی که باعث تکان خوردن زیاد فک بالا می‌شود، مثل از خندیدن و گریه‌های شدید و خوردن غذاهای سفت یا نیازمند به جویدن زیاد خودداری نمایند.

فعالیت و ورزش

بعد از عمل نیاز به استراحت مطلق نیست. دکتر هوتن علوی توصیه می کند، بعد از عمل کمتر در رختخواب باشید. ایستادن به کاهش تورم کمک می‌کند. راه رفتن و فعالیت‌های روزانه منعی ندارد.

ورزش نرم از پایان هفته دوم بعد از عمل مجاز هست، ورزش‌های سنگین‌تر، شنا و دویدن بعد از ۴ هفته نیز قابل انجام هست.

انجام ورزش‌هایی مثل پیاده‌روی از یک هفته بعد از عمل بینی بدون مشکل است. از هفته‌ی چهارم ورزش‌های سبک را انجام دهید ولی ورزش‌های سنگین را تا سه ماه به تأخیر اندازید. حداقل تا ۶ ماه از بعد از عمل از فعالیت‌های ورزشی که احتمال ضربه مستقیم به بینی دارد پرهیز شود.

◊ یک هفته پس از عمل بینی می‌توانید به‌آرامی پیاده‌روی کنید.

◊ استخر و سونا در ۴ هفته‌ی اول بعد عمل ممنوع است.

◊ پس از ۴ هفته می‌توانید پیاده‌روی سریع و ورزش‌های سبک را آغاز کنید. بدون شیرجه زدن شنا کنید. در این ۴ هفته از خم شدن و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

◊ از کشتی گرفتن و گلاویز شدن به مدت ۶ ماه خودداری نمایید.

◊ بعد از ۳ ماه می‌توانید ورزش‌های سنگین مثل فوتبال، والیبال و بسکتبال انجام دهید یا حتی وزنه‌های سنگین بزنید.

◊ در مورد ورزشکارانی که به کشتی، تکواندو، بوکس، فوتبال و یا بسکتبال به‌صورت حرفه‌ای مشغول هستند پیشنهاد می‌کنم تا پایان دوران بازیگری حرفه‌ای جراحی بینی به تأخیر بیندازند. توصیه‌ می‌کنم در صورت انجام عمل به مدت حداقل یک سال از وارد آمدن هرگونه ضربه به‌صورت پرهیز شود.

علت محدودیت در ورزش

برای عمل بینی از پیوند‌های غضروفی استفاده می‌شود. برای باریک کردن بخش فوقانی بینی برش‌های در استخوان داده می‌شود. حرکات شدید و یا ضربه مستقیم به بینی می‌تواند باعث تغییر محل استخوان یا غضروف‌های پیوندی بشود. در عمل بینی، تیغه‌ی بینی دست‌کاری می‌شود؛ بنابراین ایجاد فشار زیاد داخل بینی می‌تواند باعث مشکلاتی بشود. برای همین ورود پرفشار آب به بینی حین شیرجه زدن یا تنقیه‌ی بینی را محدود می‌کنیم.

توجه داشته باشید هیچ زمان استخوان‌های بینی استحکام قبل عمل را پیدا نخواهند کرد. به خصوص افرادی که بینی بزرگ داشته‌اند و از حجم بینی‌شان کاسته شده، بعد از جراحی تا ۱۰ درصد استحکام بینی را از دست می‌دهند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم ورزشکاران حرفه‌ای که رشته‌هایی مثل بسکتبال، فوتبال، بوکس و ورزش‌های رزمی، جراحی را تا پایان دوره‌ی حرفه‌ای به تأخیر بیندازند.

رژیم غذایی

پیشنهاد می‌کنم بعد از عمل از جویدن زیاد یا خوردن غذا‌های سفت برای ۲ هفته پرهیز کنید. گاز زدن سیب، هویج، بلال و یا خوردن ته‌دیگ از نمونه‌ غذاهای سفت هستند. در هفته‌ی اول غذا‌هایی را انتخاب کنید که نرم باشد؛ مثلاً به‌ جای استیک از گوشت خورشتی یا گوشت پخته‌شده استفاده کنید. یا مثلاً به‌ جای جوجه‌کباب، زرشک‌پلو با مرغ میل کنید.

بعد از عمل از مصرف زیاد نمک و الکل پرهیز کنید. مصرف الکل می‌تواند با گشاد کردن مویرگ‌ها، باعث افزایش ورم و کبودی شود. مصرف نمک هم می‌تواند باعث تشدید ورم بشود.

عینک زدن

در جراحی بینی، برای جمع‌ کردن بخش بالایی بینی، برش‌های روی استخوان بینی داده می‌شود. در هفته‌ی اول برای جلوگیری از جابه جا شدن استخوان‌ها یک آتل یا قالب پلاستیکی روی بینی گذاشته می‌شود. با این‌ حال تا ۱ ماه احتمال جابجا شدن استخوان‌ها با فشار وجود دارد؛ بنابراین توصیه‌ می‌شود به مدت حداقل یک ماه از هرگونه عینک طبی یا آفتابی استفاده نشود.

عینک-زدن

◊ اگر مجبور به استفاده از عینک هستند در ماه اول قسمت مرکزی عینک را با چسب به پیشانی بچسباند تا وزن عینک روی بینی نباشد. هدبند حامل عینک وسیله‌ی مناسبی است ولی در بازار ایران موجود نیست.

◊ اگر لنز تماسی دارید بهتر است در ۴ هفته‌ی بعد عمل از لنز تماسی استفاده کنید.

نحوه خوابیدن

هفته‌ی اول بعد از عمل از دو بالشت زیر سر برای خوابیدن استفاده کنید. بالشت‌ها باید طوری قرار داده شوند که از کمر به بالا ۳۰ درجه بالا برود. بالابردن سر و بالاتنه به کاهش ورم کمک زیادی می‌کند. اگر این کار برای شما آزاردهنده نیست آن را تا یک ماه ادامه بدهید.

نحوه-خوابیدن

بالابردن سر و تنه اگر به‌صورت اصولی انجام نشود نه‌ تنها ورم را کم نمی‌کند بلکه باعث تشدید ورم هم می‌شود. باید کمر حدود ۳۰ درجه بالاتر قرار گیرد. نباید سر به‌ تنهایی بالا برده شود. خم شدن گردن باعث تشدید تورم می‌شود.

استحمام کردن

بعد از عمل جراحی تا یک هفته، یک قالب پلاستیکی به نام آتل روی بینی قرار دارد که نباید خیس شود. این آتل پلاستیکی برای جلوگیری از تغییر شکل استخوان‌های بینی قرار داده‌ شده است. قبل از عمل مو‌ها را خوب بشویید تا نیاز به استحمام بعد عمل کاهش پیدا کند. تا حد امکان از شستن مو‌ها پرهیز کنید تا سر و صورت خیس نشود.

استحمام

شستن موها بعد از عمل جراحی بینی

توصیه‌ می‌کنم سر را به جلو خم نکنید. برای شستن مو‌ها سر را به عقب خم‌کنید و مو‌ها را با کمک بشویید. اگر خیلی حساس هستید می‌توانید برای شستن موها به آرایشگاه مراجعه کنید و از سرشوی آرایشگاه استفاده کنید.

◊ حتماً در هفته‌ی اول از حمام با آب ولرم استفاده کنید. بخار زیاد یا گرمای حمام هم باعث تشدید سرگیجه و هم شل شدن آتل و چسب‌های شما می‌شود.

◊ به دلیل بی‌هوشی و مصرف مسکن بعد عمل احتمال سرگیجه وجود دارد. سرگیجه می‌تواند باعث زمین خوردن شما بشود؛ بنابراین زمانی استحمام کنید که در منزل تنها نیستید. درب حمام را قفل نکنید. حتماً صندلی در حمام وجود داشته باشد تا در صورت بروز سرگیجه روی آن بنشینید. درب حمام را نبندید تا در صورت نیاز به کمک در دسترس باشید.

پرهیز از آفتاب

آفتاب به دلیل اشعه ماورا بنفش باعث تورم می‌شود. لامپ‌های پرنور و لامپ‌های هالوژن نیز چون اشعه ماوراءبنفش دارند تورم بینی را زیاد می‌کند. علاوه بر این آفتاب می‌تواند باعث تیره شدن نواحی بخیه شده بشود. تا زمانی که روی بینی چسب می‌زنید، محافظت از آفتاب خودبه‌خود انجام می‌شود. وقتی چسب زدن را متوقف کردید ضد آفتاب استفاده کنید. پرهیز از آفتاب حداقل تا ۶ ماه بعد از عمل باید انجام بشود.

تسکین درد

درد بعد از عمل بینی نباید شدید باشد. در صورت درد شدید باید به پزشک اطلاع بدهید. درد متوسط تا خفیف طبیعی است و بهتر است برای تسکین آن از استامینوفن و یا کدئین استفاده کنید. استامینوفن ۵۰۰ میلی‌گرم هر ۶ ساعت برای ۳ تا ۵ روز معمولاً کافی است.

مصرف بروفن، ژلوفن، ناپروکسن و دیکلوفناک منعی ندارد ولی با توجه به‌ احتمال تشدید کبودی یا حتی بروز خونریزی خیلی توصیه نمی‌شود.

جای زخم

در دو هفته‌ی اول بعد از عمل تنها نیاز است محل بخیه‌ها تمیز و چرب شود. برای تمیز کردن می‌توانید از یک گاز یا پنبه‌ی مرطوب کوچک استفاده کنید. دقت کنید اگر از پنبه یا گوش پاک‌کن استفاده می‌کنید پرز آن روی زخم باقی نماند. بعد از تمیز کردن محل را با پماد آنتی‌بیوتیک که پزشک به شما می‌دهد استفاده کنید. این کار را روزی ۱ تا ۲ بار انجام بدهید.

بعد از هفته‌ی دوم می‌توانید از پماد‌های ترمیم‌کننده استفاده کنید. نحوه‌ی مصرف آن‌ها هر ۱۲ ساعت بعد از تمیز کردن ناحیه‌ی است. تا شش ماه می‌بایست مراقبت از نور آفتاب، به خصوص برای نواحی بخیه انجام شود. زمانی که چسب می‌زنید نیاز به استفاده از ضد آفتاب برای پشت بینی وجود ندارد ولی اگر محل بخیه‌ها با چسب پوشیده نمی‌شود حتماً باید ضد آفتاب استفاده کنید.

به صلاح‌دید جراح برای برش‌های ناحیه‌ی پره‌ی بینی ممکن است لیزر پیشنهاد بشود. ناحیه‌ی زیر بینی معمولاً نیاز به لیزر ندارد.

داروهای بعد عمل

برای اطلاع از داروهایی که می توان بعد از عمل مصرف کرد، این بخش از مقاله را مطالعه نمایید.

داروهای-بعد-عمل

مسکن

درصورت درد مسکن ارجح استامینوفن یا استامینوفن کدئین است. درصورتی‌ که درد زیاد است می‌توانید از ژلوفن یا دیکلوفناک هم استفاده کنید. درد معمولاً فقط روز اول مقداری است که نیاز به مسکن دارد.

پماد

محل‌های بخیه را پماد با موپیروسین یا جنتامایسین چرب نگه‌دارید. اگر روی بخیه‌ها لخته‌ی خون هست با یک گوش پاک‌کن آغشته به سرم گرم شستشوی بینی تمیز کنید. گوش پاک‌کن آغشته به پماد را مختصرى داخل بینى ببرید و چرب کنید. مراقب باشید نوک گوش پاک‌کن یا کاملاً خیس یا چرب باشد که پرزهای آن روی زخم باقی نماند.

آنتی‌بیوتیک

معمولاً برای چند روز آنتی‌بیوتیک خوراکی تجویز می‌شود. توجه کنید تا زمانی که تامپون یا آتل داخلی، داخل بینی قرار دارد باید آنتی‌بیوتیک ادامه پیدا کند. این ممکن است چند هفته طول بکشد.

سفالکسین معمول‌ترین آنتی‌بیوتیک در دستورات بعد عمل بینی هست. این دارو با غذا تداخل خاصی ندارد و می‌توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد. با این‌ حال اگر کمی قبل از غذا مصرف شود، سریع‌تر اثر می‌نماید. در صورت فراموشی یک نوبت دارو بلافاصله آن را مصرف نمایید

سرم شستشو

برای شستشوی بینی سرم نمکی غیر استریل تجویز می‌شود. برای ریختن سرم داخل بینی سرنگ ۲ سی‌سی مناسب است. نباید سرم با فشار داخل بینی ریخته شود. می‌توانید از آب‌ جوشیده‌ی سماور که مقدار خیلی کمی نمک داخل آن حل‌شده هم استفاده کنید. نصف قاشق چای‌خوری نمک را داخل یک فنجان حل کنید مناسب است.

آنتی‌هیستامین

برای هفته‌ای اول معمولاً قرص سرماخوردگی برای شما تجویز می‌شود. این قرص دارای مسکن استامینوفن و آنتی‌هیستامین است. این قرص را می‌توانید هر ۴ ساعت ۲ قرص هم‌زمان مصرف کنید. در ۲۴ ساعت اول این نحوه‌ مناسب است. بعد از ۲۴ ساعت هر ۶ ساعت یک قرص معمولاً کافی است. ممکن است خواب‌آلودگی ایجاد کند.

کورتون خوراکی

برحسب مورد ممکن است قرص دگزامتازون در داروهای شما باشد. مصرف این قرص منحصراً برای چند روز بعد عمل هست و ادامه داده نمی‌شود. دگزامتازون خوراکی را همراه با یک وعده غذایی سبک و یک لیوان آب مصرف نمایید. در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف دارو، به‌محض یادآوری دارو را با یک وعده‌غذای سبک مصرف نمایید. چنانچه مصرف دارو را یک روز کامل فراموش نمودید، از مصرف نوبت فراموش‌شده خودداری نموده و نوبت بعدی را طبق روال سابق مصرف نمایید. اگر مصرف این قرص باعث ناراحتی معده‌ی شما می‌شود شربت آلومینیوم مصرف کنید.

درمان آلرژی

اگر سابقه‌ی آلرژی دارید باید داروهای اضافه‌تری دریافت کنید. آلرژی بعد از عمل بینی معمولاً تشدید می‌شود. به همین دلیل درمان آلرژی چند هفته قبل تا چند هفته بعد از عمل باید ادامه پیدا کند.

مراقبت روان‌شناختی

بعد از انجام جراحی بینی، کم شدن ورم بینی و مشخص شدن شکل نهایی چند ماه زمان می‌برد. در این مدت باید صبور باشید و از نگرانی بی‌مورد در مورد ورم یا بزرگی بینی بپرهیزید. در این دوره پیشنهاد می‌کنم زیاد جلوی آینه نروید. اگر نمی‌تواند جلوی خودتان را بگیرید برای مدت طولانی‌تری چسب بزنید.

در ۶ ماه اول بعد از عمل، بسیاری از اطرافیان در مورد بینی شما اظهارنظر می‌کنند. عمدی یا سهوی ممکن است باعث ناراحتی شما بشوند. باید آمادگی روحی برخورد با این مسئله را در خود ایجاد نمایید. اینکه اشکالات کوچک بعد عمل وجود داشته باشد اجتناب‌ناپذیر است. اطرافیان بعد عمل همیشه این اشکالات را بزرگنمایی می‌کنند. حتی اگر بینی و صورت شما زیبایی بیشتری پیداکرده باشد، اکثر مشکلات بینی را گوشزد می‌کنند.

باید به خاطر داشته باشید که این اشکالات جزئی، اولاً اجتناب‌ناپذیر است و ثانیاً در کل اهمیت ناچیزی دارند. اعتماد به‌ نفس داشته باشید، از زیبایی خود لذت ببرید و ذهن خود را به آن‌ها مشغول نسازید.

در چه صورت باید به جراح مراجعه کرد؟

درصورتی‌که هر یک از علایم زیر را بعد عمل بینی پیدا کردید فوراً به پزشک اطلاع بدید. درصورتی‌ که پزشک در دسترس نبود به نزدیک‌ترین اورژانس مراجعه کنید.

👈🏻 خونریزى از بینى به‌صورت خون روشن و غیر خونابه‌ای

👈🏻 تب بالاى ۳۸.۵ درجه

👈🏻 تهوّع و استفراغ مکرر

👈🏻 اسهال شدید

👈🏻 درد شدید در ناحیه بینى

👈🏻 تنگى نفس

👈🏻 ضربان بالاى قلب یا تنفس سریع

👈🏻 جوش‌هاى پوستى ریز فراوان در بدن

سوالات متداول مراقبت های بعد عمل بینی

ماسک زدن بعد از عمل بینی مشکل دارد؟

خیر، حتماً از ماسک‌هایی استفاده کنید که کاغذی یا پارچه‌ای هستند و در حالت شل، بر روی بینی شما قرار می‌گیرد. نباید ماسک را بر روی بینی‌تان بفشارید. ماسک را در حالی‌ که بر روی بینی‌تان قرار دارد، به سمت پایین نکشید. حتماً در موقع برداشتن و گذاشتن ماسک بر روی صورت، آن را به‌طور کامل به سمت جلو کشیده، بدون اینکه بر روی بینی کشیده شود، آن را از بینی خود فاصله‌دار کرده و سپس از روی صورت‌بردارید.
اگر ماسک استفاده می‌کنید بخیه‌ها در محیط مرطوب قرار می‌گیرند. توصیه می‌کنم بهداشت محل بخیه‌ها را در دو هفته‌ی اول مرتب چک کنید.

کمپرس سرد یعنی چی؟

کمپرس سرد به معنای گذاشتن یک ماده خنک روی ناحیه‌ای از بدن است. کمپرس سرد جزء ثابت دستورات بعد عمل بینی است. می‌توانید برای کمپرس سرد از موارد زیر استفاده کنید:
◊ یخ خردشده داخل کیسه فریزر که دور آن پارچه‌ی نخی یا دستمال پیچیده
◊ حوله‌ی سرد شده
◊ عینک یخی که حاوی ژلی است که می‌تواند یخ بزند.

خونریزی بعد از عمل بینی تا کی ادامه دارد؟

ترشحات خونابه‌ای در چند روز بعد از عمل طبیعی است. این ترشحات هفته‌ی اول تمام می‌شوند. در آب‌ و هوای سرد و خشک ممکن است کمی این ترشحات طولانی‌تر بشود. خونریزی روشن به خصوص به مقدار زیاد غیرطبیعی است. در صورت بروز آن برحسب شدت باید ویزیت یا به اورژانس مراجعه کنید.

کاشت مو و ابرو بعد از عمل بینی مشکلی ندارد؟

در دستورات بعد عمل بینی توصیه‌ی مشخصی برای کاشت ابرو یا مو وجود ندارد. اگر به بینی فشار وارد نمی‌کند بعد از برداشتن آتل منعی ندارد. توصیه می‌کنم بین دو عمل ۲ تا ۳ ماه فاصله بگذارید.

پایین انداختن سر بعد از عمل بینی مهم است؟

قدیم پرهیز طولانی مدت از پایین انداختن سر، جز دستورات بعد عمل بینی بود. تکنیک‌های قدیم جراحی بینی با افتادن نوک بینی گاهی همراه بود؛ یعنی بالابردن نوک بینی بعد از یک یا چند سال بی‌اثر می‌شد. برای همین چسب زدن طولانی و پرهیز از پایین انداختن سر را به‌عنوان پیشگیری توصیه می‌کردند. بعدها معلوم شد که مشکل از تکنیک است. درنتیجه پایین انداختن سر اهمیت گذشته‌ی خود را ندارد.
بااین‌حال توصیه می‌کنم تا ترمیم شدن زخم‌ها بخصوص تا زمانی که چسب می‌زنید از پایین انداختن طولانی سر پرهیز کنید.

آیا می توان بعد از عمل بینی آرایش کرد؟

آرایش کردن سبک را بعد از برداشتن آتل شروع کنید. از آفتاب گرفتن تا چند ماه پرهیز کنید. اگر برنزه می‌کنید حتماً باید به بینی ضد آفتاب بزنید. توصیه می‌کنم از مواد آرایشی تا چند هفته زیر بینی استفاده نکنید.

دکتر سید هوتن علوی

دکتر هوتن علوی

دکتر هوتن علوی فوق تخصص جراحی پلاستیک دانش آموخته‌ی فوق تخصصی جراحی پلاستیک و ترمیمی از دانشگاه ایران، بیمارستان حضرت فاطمه (س) در سال ۱۳۹۴ دارای بورد فوق تخصصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا