لوگو دکتر سید هوتن علوی
دکتر سید هوتن علوی

جراحی پلک بالا (فوقانی) و نحوه انجام آن

با توجه به اینکه چشم ها تاثیر بسیار زیادی بر روی زیبایی و جذابیت چهره دارند، بنابراین هر گونه نازیبایی مانند پف، چین و چروک و افتادگی پلک در زیبایی آن ها تاثیر منفی خواهد گذاشت ، بنابراین می توان با انجام جراحی پلک بالا که به نام بلفاروپلاستی نیز شناخته می‌شود، مشکلات موجود در پلک بالا اعم از افتادگی پوست و حجم چربی پلک را اصلاح کرد.

پف پلک در واقع به دلیل پوست اضافه و یا بیرون‌زدگی چربی‌های اطراف چشم ایجاد می‌شود، که در عمل جراحی پلک بالا، پوست اضافه همراه با چربی‌های بیرون زده حذف خواهد شد.

جراحی-زیبایی-پلک-بالا

در این مقاله به‌طور کامل جراحی پلک بالا (فوقانی) را بررسی خواهیم کرد پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

تعریف اصطلاحات چشم

پلک فوقانی

در ابتدا تعریف مختصری از پلک فوقانی خواهیم داشت، چراکه برخی از افراد نمی‌دانند که پلک فوقانی چه وظیفه ای را بر عهده دارد.

پلک فوقانی در واقع دارای نازک ترین پوست و هم چنین فاقد چربی زیر جلد می باشد، و وظیفه آن پخش اشک بر روی چشم بوده که به دلیل قدرت حرکتی که دارد از کره چشم محافظت می کند.

پلک بالای چشم دارای شیاری در میانه پوست بوده و بالاتر از آن چین پلک وجود دارد، حال به دلایل مختلف نظیر ژنتیک، افزایش سن و …. شیار پشت پلک، وضوح خود را از دست داده و پلک حالت پف آلود و افتاده ای خواهد داشت.

بنابراین می توان برای رفع آن از جراحی پلک بالا استفاده کرد.

تعریف جراحی پلک فوقانی

این جراحی همانطور که در بالاتر ذکر کردیم، جهت برطرف کردن پف و افتادگی پلک انجام می شود، در برخی از افراد این افتادگی به قدری زیاد است که دید آن ها نیز محدود کرده و فرد دچار مشکل خواهد شد، بنابراین با انجام جراحی پلک در خط چین پشت پلک، برشی ایجاد شده  و چربی آن ناحیه حذف می شود، و این جراحی منجر به بهبود وضعیت پلک و دید افراد می شود.

جراحی-پلک-فوقانی-چیست

کاربردهای جراحی زیبایی پلک بالا

جراحی پلک بالا به طور معمول با دو هدف زیبایی و درمانی انجام می شود، که در ادامه مهم ترین کاربردهای آن را معرفی خواهیم کرد.

  • جوانسازی و طراوت پلک
  • بهبود عملکرد پلک
  • رفع افتادگی پلک
  • رفع پف پلک
  • بهبود دید
  • بهبود قوام پوست پلک

کاندیدای نامناسب جراحی پلک فوقانی از نظر دکتر هوتن علوی

پیشنهاد می‌کنیم در موارد زیر برای بلفاروپلاستی و جراحی پلک با یک جراح پلاستیک چشم یا فوق جراحی پلاستیک مشورت کنید. ممکن است بلفاروپلاستی پلک بالا به‌تنهایی باعث ظاهری نامطلوب‌تر برای شما بشود:

◊◊ اگر فاصله‌ی چشم و ابروی شما کم است و ظاهر پلک پف‌آلود است.

◊◊ اگر چین‌های عمیقی روی پیشانی وجود دارد.

◊◊ اگر در اکثر موارد حین صحبت کردن ابرو‌ها را بالا می‌کشید.

◊◊ اگر چشمان فرورفته دارید.

نحوه جراحی پلک بالا

جراحی پلک بالا با توجه به صلاحدید پزشک و همینطور شرایط بیمار با استفاده از بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام خواهد شد، سپس برشی در قسمت چین پشت پلک ایجاد شده و  پوست اضافه طوری حذف می‌شود که خط برش در شیار پلک بالا مخفی شود. بعد از حذف پوست نیز چربی‌های بیرون زده حذف یا جابجا خواهد شد، در نهایت نیز برش ایجاد شده بخیه زده خواهد شد، و پس از یک هفته بخیه ها کشیده خواهند شد.

در واقع این جراحی برای برداشتن پوست اضافه، چربی اضافی پلک و همینطور بالا بردن ابرو با تکنیک های مختلف مانند لیفت ابرو، بازگرداندن غده اشکی به محل صحیح خود و همینطور جهت تقویت عضله بالابرنده پلک انجام می شود.

دو نکته در جراحی پلک می‌بایست حتماً باید مدنظر قرار گیرد:

۱- فاصله ابرو تا چشم

افتادگی پوست در پلک همیشه به دلیل پوست اضافه خود پلک نیست، در اکثر مراجعه‌کنندگان درجاتی از افتادگی ابرو نیز وجود دارد که  این امر به‌خودی‌خود می‌تواند ظاهر پف‌آلود به چشم بدهد.

 گاهی تنها اشکالِ پلکِ پف‌آلود، افتادگی ابرو بوده که موجب کاهش فاصله‌ی ابرو و چشم شده و اگر ابرو با دست بالابرده شود ظاهر چشم و پوست اضافه اصلاح خواهد شد.

در این موارد جراحی پلک بالا باعث نتیجه‌ی نامطلوب شده و فاصله‌ی ابرو و چشم را هم کمتر خواهد کرد. بدین منظور بهترین اقدام انجام لیفت ابرو و یا لیفت پیشانی می باشد.

فاصله-ابرو-تا-چشم

۲-چربی اطراف چشم

نکته‌ی دوم مربوط به چربی پلک بالاست. در اکثر موارد پوست اضافه با پاکه‌های چربی بیرون زده همراه است. در برخی از افراد چربی این ناحیه تحلیل رفته است و تحلیل این چربی باعث افتادگی پوست و ایجاد پوست اضافه خواهد شد. در این موارد ظاهر چشم پف‌آلود ونبوده و چشم این افراد معمولاً فرورفته می باشد.

 گودی قابل‌ملاحظه‌ای معمولاً بین چشم و ابرو در حدقه‌ی چشم ملاحظه می‌شود. در این افراد اول چربی ازدست‌رفته می‌بایست اصلاح شود تا میزان پوست اضافی واقعی مشخص شود.

چربی-اطراف-چشم

مراقبت های بعد از جراحی پلک بالا

  • بالاتر قرار دادن سر از بدن در هنگام خوابیدن و استراحت کردن با استفاده از دو بالش در زیر سر برای جلوگیری از ایجاد ورم به مدت ۴۸ ساعت بعد از جراحی
  • استفاده از کمپرس گرم پس از گذشت سه روز از عمل برای کاهش تورم و کبودی
  • استفاده از کمپرس یخ برای کاهش تورم و کبودی در ۷۲ ساعت اولیه پس از جراحی
  • مصرف به موقع داروهای تجویز شده  مطابقه با دستورالعمل توصیه شده پزشک متخصص برای کنترل درد ناشی از جراحی و همینطور جلوگیری از بروز عفونت
  • استفاده از قطره هاو پمادهای تجویز شده پزشک برای جلوگیری از خشکی چشم
  • خودداری از شستن صورت و استحمام در مدت زمان ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از جراحی
  • محدود کردن فعالیت های روزانه به مدت یک هفته پس از عمل
  • خودداری از خیره شدن به تلویزیون، مانیتور، گوشی موبایل و همینظور مطالعه کردن به مدت یک هفته
  • خودداری از انجام فعالیت های ورزشی سنگین به مدت ۳ الی ۴ هفته پس از عمل
  • خودداری از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و یا استفاده از عینک آفتابی در هنگام خارج شدن از خانه تا چند هفته پس از جراحی

سخن پایانی

بسیاری از افراد به دلیل مشکلاتی از قبیل پف پلک، چین‌وچروک‌های اطراف چشم، جوانسازی و همینطور افتادگی پلک اقدام به جراحی پلک بالا می‌کنند که باید به این نکته اشاره کرد که این جراحی  ماندگاری بالایی داشته و هم چنین منجر به برطرف شدن پف و افتادگی پلک، برطرف شدن تیرگی های اطراف چشم، بهبود بینایی و شاداب و جوانسازی چشم ها خواهد شد. و هم چنین می توان این جراحی را هم زمان با جراحی پلک پایین نیز انجام داد. تنها باید به این نکته توجه داشته باشید که برای انجام آن جهت جلوگیری از بروز عوارض به بهترین جراح پلک مراجعه کنید.

سوالات متداول

دکتر سید هوتن علوی

دکتر هوتن علوی

دکتر هوتن علوی فوق تخصص جراحی پلاستیک دانش آموخته‌ی فوق تخصصی جراحی پلاستیک و ترمیمی از دانشگاه ایران، بیمارستان حضرت فاطمه (س) در سال ۱۳۹۴ دارای بورد فوق تخصصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا