لوگو دکتر سید هوتن علوی
دکتر سید هوتن علوی

لیفت دایرکت ابرو و مزایا و معایب آن

برای جراحی لیفت ابرو سه روش اصلی لیفت باز و لیفت اندوسکوپیک و لیفت دایرکت ابرو وجود دارد که روش‌های استاندارد به شمار می روند. لیفت دایرکت ابرو یکی از روش‌های لیفت ابرو بوده که برای گروه خاصی از مراجعه‌کنندگان مفید است. در این روش با حذف پوست بالای ابرو اقدام به لیفت و قرینه‌سازی ابروها خواهد شد.

در واقع باید گفت که لیفت دایرکت ابرو برای اصلاح افتادگی ابروها بسیار پرکاربرد بوده و جزو روش های تهاجمی لیفت قرار خواهد گرفت.

لیفت-دایرکت-ابرو

در این مقاله با مزایا و معایب لیفت دایرکت ابرو آشنا خواهید شد. تکنیک کلی لیفت مستقیم یا دایرکت ابرو را شرح خواهیم داد و به شما خواهیم گفت چه کسانی کاندید لیفت دایرکت هستند.

اصطلاحات

علت افتادگی ابرو و اثر آن در صورت

در اثر افزایش سن و پیری بافت‌های بدن، آسیب ناشی از آفتاب و تغییر وزن، بافت‌های بدن دچار افتادگی می‌شوند. در ناحیه‌ی ابرو و پیشانی هم این تغییرات اتفاق می‌افتد. برحسب ژنتیک فرد و حجم عضلات و نحوه‌ی استفاده فرد از عضلات پیشانی، نواحی مختلف ابرو درجات متفاوتی از افتادگی را پیدا می‌کنند. در واقع عضلات پیشانی ابرو را به سمت بالا کشیده و عضلات اخم و پلک، ابرو را به سمت پایین جابجا خواهند کرد.

اغلب عضلات پایین آورنده ابرو در قسمت انتهایی ابرو قوی‌تر بوده و یا در بسیاری از افراد، عضله‌ی بالابرنده در قسمت انتهایی ابرو وجود ندارد؛ بنابراین افتادگی ابرو در سمت خارج یا دم ابرو معمولاً محسوس‌تر است. گاهی عضلات اخم که بین دو ابرو قرار دارند، قدرت خیلی زیادتری از عضلات پیشانی‌دارند و باعث پایین آمدن قسمت داخلی یا تاج ابرو می‌شوند.

اثر عمده‌ی افتادگی ابرو، پیدا شدن پوست اضافه در پلک بالاست. پوست پلک به سمت مژه‌ها پایین آمده، چین پلک را می‌پوشاند و فضای بالای مژه‌ها را پر می‌کند. کم شدن یا پوشیده شدن چین پلک و کاهش فاصله‌ی ابرو تا مژه‌ها باعث ایجاد حالت پیری در چشم‌ها خواهد شد.
به‌صورت معمول افتادگی ابرو در سمت دم ابرو در افراد بارز‌تر از سمت داخلی یا تاج ابرو هست و باعث ایجاد پف پلک بالا در سمت خارج (hooding) می‌شود. نتیجه‌ی آن، خسته به نظر رسیدن صورت می باشد.

دلیل-افتادگی-ابرو

پایین بودن محل ابرو برحسب فرم، می‌تواند حالت خسته، عصبانی یا غمگین در افراد ایجاد کند.

نحوه انجام لیفت مستقیم ابرو یا لیفت دایرکت ابرو

در لیفت مستقیم ابرو، برش جراحی در خط رویش مو و بالای ابرو ایجاد شده و پوست بالای پلک به شکلی اختصاصی برای هر فرد طراحی و برداشته خواهد شد، تا تقارن رعایت شود. بعدِ طراحی، تزریق بی‌حسی انجام‌شده و لیفت ابرو به همان اندازه‌ای که پوست برداشته می‌شود، انجام خواهد شد.

همیشه ضروری نیست که برش در تمام طول ابرو داده شود. برحسب مورد می توان از برش‌های کوتاه‌تر نیز استفاده کرد.

نحوه-انجام-لیفت-مستقیم-ابرو

به‌صورت کلی، در لیفت مستقیم، دست جراح برای تغییر در فرم ابروها بازتر است. همراه با لیفت دایرکت ابرو، ساب‌سیژن خطوط پیشانی برای کاهش عمق آن‌ها، تزریق چربیبرای جبران تحلیل چربی و جوان‌سازی هم‌زمان نیز انجام شود.

تفاوت لیفت مستقیم با لیفت اندوسکوپیک و باز

در لیفت مستقیم جراحی با بی‌حسی و در لایه‌های سطحی انجام می‌شود. در  حالی که برای لیفت باز یا اندوسکوپیک معمولاً بی‌هوشی عمومی نیاز هست و جراحی در لایه‌های عمقی انجام خواهد شد. در لیفت مستقیم فقط اصلاح افتادگی و تغییر فرم ابرو انجام می‌شود درحالی‌که در لیفت باز یا اندوسکوپیک، اصلاح عضلات اخم، چین‌وچروک‌های پیشانی و خط رویش مو علاوه بر لیفت ابرو، مدنظر قرار می‌گیرد. در لیفت مستقیم ابرو امکان از بین بردن خطوط پیشانی و چروک‌های اطراف چشم خیلی کم هست و نباید انتظار داشت که این مشکلات نیز با لیفت مستقیم ابرو برطرف شود.

مزایا و محدودیت‌های لیفت دایرکت ابرو

این روش نیز به مانند روش های دیگر دارای مزایا و معایبی می باشد که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد، پی با ما همراه باشید.

مزایا-و-معایب-لیفت-دایرکت-ابرو

مزایا و نکات مثبت

◊ عمل با بی‌حسی موضعی
◊ نقاهت کوتاه

در لیفت دایرکت ابرو احتمال رسیدن به تقارن و اصلاح عدم قرینگی ابرو بیشتر است. نسبت به لیفت شقیقه و لیفت اندوسکوپیک ماندگاری لیفت ابرو بیشتر بوده و جراحی لیفت مستقیم ابرو بدون بی‌هوشی امکان‌پذیر است. چون وسعت ناحیه‌ی تحت جراحی کمتر است دوران نقاهت راحت‌تر و کوتاه‌تری دارد.

اگر فرد ابرو کاشت شده یا تتو شده دارد یا بالای ابرو جای بخیه وجود دارد، لیفت دایرکت ابرو برای وی  بسیار مناسب می باشد، چرا که بعد عمل با کاشت یا تتو مجدد جای بخیه قابل پوشاندن هست.

معایب و نکات منفی

◊ باقی ماندن جای بخیه
◊ عدم بهبود چین‌وچروک‌های پیشانی

مهم‌ترین محدودیت لیفت دایرکت ابرو باقی ماندن جای بخیه است. باید آگاه باشید با بهترین و ظریف‌ترین تکنیک هم که عمل انجام شود، باز جای بخیه یا اسکار باقی خواهد ماند. در پوست‌های روشن، پرچین‌وچروک یا ابروهای پرپشت جای بخیه کمتر بوده و بین چین‌وچروک‌ها وابروهای پرپشت مخفی خواهد شد.

در افراد جوان بخصوص زیر ۴۰ سال پوست پیشانی صاف است و هر نوع برش جراحی با باقی ماندن جای بخیه همراه خواهد بود؛ بنابراین کاندید‌های مناسبی برای لیفت مستقیم نیستند. افرادی که ابروی کم‌پشت و نازک دارند هم بهتر است اقدام به لیفت ابرو نکنند. در هردوی این موارد احتمال دیده‌شدن محل بخیه بسیار زیاد خواهد بود.

یکی از نکات مهم لیفت ابرو کم شدن چین‌وچروک‌های پیشانی است. در لیفت باز یا لیفت اندوسکوپیک پیشانی این چین‌وچروک‌ها به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند ولی در لیفت دایرکت ابرو نباید انتظار زیادی برای اصلاح چین‌وچروک در ناحیه پیشانی را داشت.

چین‌وچروک‌های پیشانی با لیفت مستقیم ابرو از بین می‌رود؟

باید دید چین‌وچروک ابرو به چه دلیل ایجادشده است، عادت به بالا انداختن ابرو، کار در محیط با نور زیاد آفتاب، افتادگی طولانی‌مدت ابرو و دلایل ژنتیکی منشأ اصلی چین‌وچروک‌های ابرو هستند. وقتی افتادگی ابرو ایجاد می‌شود، عضلات پیشانی به‌صورت غیرارادی ابروها را بالا می‌کشند تا پوست پشت پلک مانع دید فرد نشود. انقباض دایمی این عضلات در بلندمدت باعث ایجاد چین‌وچروک پیشانی می‌شود؛ بنابراین هر روشی که ابروها را بالاتر ببرد و پوست افتاده‌ی پلک را کم کند از عمق این چین‌ها کم خواهد کرد.

این اثر در لیفت دایرکت ابرو در مقایسه با لیفت باز پیشانی و اندوسکوپیک کمتر است. نباید انتظار داشت چین‌های عمیق و طولانی‌مدت پیشانی با لیفت ابرو کاملاً از بین برود.

مخفی کردن جای برش لیفت مستقیم ابرو

◊ فیبروز ابرو (میکروشیدینگ و میکروبلیدینگ)
◊ کاشت ابرو

با انجام تتو یا فیبروز (Phibrows) به روش‌های میکروشیدینگ و میکروبلیدینگ می‌توان تا حدودی جای بخیه‌ی لیفت دایرکت را تا حدودی مخفی کرد. اساس کار در همه‌ی این روش‌ها (میکروفیبروز، هاشور، میکروشیدینگ و میکروبلیدینگ) تزریق جوهر سازگار با بافت پوست به داخل پوست هست. در روش‌های قدیمی، این جوهر با قلم‌های ضخیم با دقت کم و در لایه‌های عمقی پوست قرار داده می‌شد. در حال حاضر تکنیک‌های دقیق‌تر و قلم‌های ظریف‌تر، جایگذاری سطحی‌تر جوهر یا طرح‌های طبیعی‌تر را ممکن کرده است که به آن‌ها میکروپیگمانتاسیون، میکروبلیدینگ و میکروشیدینگ می‌گویند.

میکروپیگمنتیشن درواقع همان تتوهای سنتی است که رنگ را به زیرپوست با دقت نسبی وارد می‌کنند و پوست حالتی پررنگ و یکدست پیدا می‌کند. در میکروبلیدینگ همان روش تتوی سنتی است ولی با یک‌قلم ظریف و به‌صورت ایجاد تارهای بسیار طبیعی و شبیه به تارهای موی ابرو که حالتی طبیعی ایجاد می‌کند. میکروشیدینگ، روشی برای افرادی باپوست حساس است که مناسب تزریق عمقی نیستند. در این روش، به‌جای ایجاد تتو یا تارهای خطی در میکروبلیدینگ، حالتی سایه پودری در ابروها ایجاد می‌شود.

مخفی-کردن-جای-برش-لیفت-مستقیم-ابرو

توصیه‌های دکتر سید هوتن علوی

◊◊ بهترین جراح پلاستیک لیفت ابرو یا بهترین جراح پلاستیک صورت را در اینترنت نمی‌توانید پیدا کنید. بعد از اطمینان از تخصص پزشک، باید حضوری مراجعه کنید و رضایت مراجعه‌کنندگان را از نزدیک ارزیابی کنید.
◊◊کاندید مناسب فرد بالای ۴۰ سال با ابروهای پرپشت است. اگر پیشانی پر چین‌وچروک باشد و یا بالای ابرو جای بخیه وجود داشته باشد فرد کاندید مناسبی برای لیفت مستقیم ابروست.
◊◊ لیفت مستقیم ابرو برای بالای ۴۰ سال مناسب است برای افراد جوان توصیه نمی‌کنم.
◊◊ اگر برای جراحی پلک و ابرو در آینده برنامه‌ای دارید از تتوی دایمی و کاشت ابرو پرهیز کنید.

سخن پایانی

 در این مقاله به طور کامل لیفت دایرکت ابرو، مزایا و محدودیت ها و نحوه انجام آن را بررسی کردیم، همانطور که در این مقاله ذکر شد این روش بیشتر برای اصلاح افتادگی ابرو انجام می شود، و از آنجایی که نیاز به دقت و مهارت بالایی دارد باید توسط بهترین جراح پلاستیک انجام شود چرا که عوارض عمل جراحی زمانی که توسط فرد واجد صلاحیت انجام شود به حداقل خواهد رسید. مساله‌ای که مهم است و باید به آن توجه کنید صلاحیت حرفه‌ای و تجربه‌ی پزشک است. متاسفانه دخالت پزشک نما‌ها و پزشکانی که آموزش کافی ندیده‌اند شایع است. بنابراین در  انتخاب جراح پلاستیک دقت کافی داشته باشید.

سوالات متداول

دکتر سید هوتن علوی

دکتر هوتن علوی

دکتر هوتن علوی فوق تخصص جراحی پلاستیک دانش آموخته‌ی فوق تخصصی جراحی پلاستیک و ترمیمی از دانشگاه ایران، بیمارستان حضرت فاطمه (س) در سال ۱۳۹۴ دارای بورد فوق تخصصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا